1180-1611 - Szkoła przy kolegiacie św.
Michała.
Kościół św. Michała w Płocku został wzniesiony około
połowy XII wieku. Fundatorką kolegiaty była Dobiechna, wdowa
po Wojsławie, opiekunie Bolesława Krzywoustego. Najstarszy
etap dziejów Szkoły Płockiej łączy się z działalnością
oświatową benedyktynów, a następnie kanoników regularnych.
Jedni i drudzy zazwyczaj zakładali przy swych siedzibach
szkoły. Przyjmuje się, że Szkoła Płocka została założona około
roku 1180, a może nawet 20 lat wcześniej. Pierwszym znanym
nauczycielem szkoły kolegiackiej był Witalis wymieniany w
zachowanym dokumencie pergaminowym księcia Ziemowita, jako "
Vitalis scholasticus Sancti Michaelis" (1249r). Szkoła Płocka
była zapewne typu trivium. Uczono w niej po łacinie gramatyki,
retoryki i dialektyki. W opisie Płocka z XVI w., dokonanym
przez kanonika Wawrzyńca z Wszerzecza czytamy, że miasto
posiadało trzy szkoły " stopniowo prowadzące adeptów od
najniższej św. Michała do średniej św. Bartłomieja, skąd do
najwyższej zamkowej". Szkoła kolegiacka dawała więc wtedy
najniższy stopień wykształcenia, a uczęszczać do niej mogli
synowie rycerzy, mieszczan i młodzież wiejska.
Najstarsze skrzydło Małachowianki - widok od
strony zachodniej
1611 - Szkoła Kolegium Jezuickiego.
Pierwsi jezuici przybyli do Płocka w 1611r. prowadząc
początkowo pracę duszpasterską. Na prośbę wielu rodziców,
biskup Marcin Szyszkowski 24 września sprowadził z Pułtuska do
Kolegiaty dwóch ojców jezuitów i absolwenta retoryki, który
rozpoczął nauczanie w drewnianym budynku szkolnym. Uczyło się
tam 200 uczniów rocznie. Początkowo istniały cztery klasy,
później- sześć. Uczono w nich po łacinie: gramatyki, składni,
filozofii, matematyki i fizyki. Roczna liczba uczniów, w
większości pochodzenia szlacheckiego, wahała się od 300 do
450. W 1623r. i 1627r. cała szkoła witała króla Zygmunta III,
zaś w 1644 Kolegium witało biskupa płockiego królewicza Karola
Ferdynanda. Częste wojny, pożary i zarazy, pustoszące Płock
odczuła również Szkoła. Między innymi w roku 1656 Szwedzi
zrabowali część zasobnej biblioteki szkolnej.
1773 - 1793 - Szkoła Podwydziałowa Komisji
Edukacji Narodowej.
Szkoła
Płocka została upaństwowiona przez Komisję Edukacji Narodowej
po kasacie zakonu jezuitów. Podlegała - jako Szkoła
Podwydziałowa - Wydziałowi Mazowieckiemu w Warszawie i Szkole
Głównej Koronnej w Krakowie. W herbie Szkoły widniały, obok
inicjałów króla Stanisława Augusta, dwa berła z godła
Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obok nauczycieli ex-jezuitów,
zaczęli tu uczyć nauczyciele świeccy. Językiem wykładowym stał
się język polski. W programie nauczania uwzględniono nauki
matematyczno- przyrodnicze, zajęcia praktyczne, a także
wychowanie obywatelskie i fizyczne. Lekcje odbywały się w
przerobionym na szkołę gmachu kościoła św. Michała. W sześciu
klasach uczyło się ok. 300 uczniów różnych stanów. W latach
1786 - 1792 najlepsi z nich otrzymywali złote i srebrne medale
z cyfrą króla Stanisława Augusta, a na odwrocie z napisem
"Diligentiae" ( Pilności). Jeden z wizytatorów Szkoły Głównej
Koronnej, w opinii z 1786r. o Szkole Płockiej, napisał m.in.:
"Tym uczniom daje wizytator pierwszeństwo i przenosi ich
nad wszystkie szkoły...".
1793 - 1806 - Gimnazjum pod zaborem
pruskim.
Po II
rozbiorze polski Płock dostał się pod panowanie Prus. Szkoła
Płocka została przemianowana na Gimnazjum Akademickie.
Pozostawiono polskich nauczycieli i język ojczysty, ale
wprowadzono większą ilość godzin języka niemieckiego. To wtedy
wybitnym wychowankiem Szkoły był Wincenty Hipolit Gawarecki-
późniejszy historyk Mazowsza, a nauczycielem pijar, ks.
Wojciech Szweykowski- późniejszy rektor Uniwersytetu
Warszawskiego. W grudniu 1806r. oddziały polskie i francuskie
wyzwoliły Płock. Wielu uczniów zaciągnęło się wtedy do wojska.
1806 - 1815 Szkoła Departamentowa.
W
czasach Księstwa Warszawskiego Szkoła otrzymała nazwę
Departamentowej. Początkowo, wobec odpływu młodzieży do wojska
i trudnych czasów wojennych, do życia powołano tylko trzy
niższe klasy, od 1809r. uruchomiono wszystkie sześć.
Wykładowców było dziesięciu, w tym siedmiu z tytułem
profesora; uczniów przeszło dwustu. Zasłużonym rektorem
Szkoły Departamentowej był Fryderyk Rose- inicjator budowy
przy Szkole pomnika ku czci Mikołaja Kopernika, jakim jest
obserwatorium astronomiczne na szczycie gotyckiej wieży.
W
1809r. wizytował Szkołę Stanisław Potocki- dyrektor Izby
Edukacji Księstwa Warszawskiego, a towarzyszył mu Stanisław
Staszic, gorliwy protektor Szkoły Płockiej. W 1812r. rektor,
nauczyciele i uczniowie przystąpili do Konfederacji
Generalnej, wzywającej naród do walki o przywrócenie Królestwa
Polskiego. Znajdującą się w ciężkim położeniu Szkołą
zainteresował się, przebywający wtedy w Płocku z wojskami
Napoleona, Józef Wybicki.
1815 - 1837 Szkoła Wojewódzka (Królestwo
Kongresowe).
Po
Kongresie Wiedeńskim Płock znalazł się w zaborze rosyjskim.
Szkoła miała zasięg wojewódzki. Uczyło w niej 15 pedagogów z
rektorem na czele. Liczba uczniów wahała się od 300 do 500.
W
1817r. odbyły się pierwsze egzaminy dojrzałości, a maturzyści,
w liczbie 10, otrzymali prawo wstępu na wyższą uczelnię.
W
1821r. wprowadzono obowiązek noszenia mundurków szkolnych.
Poziom nauczania i wychowania był wysoki. Nauczyciele
dawali z siebie wiele, od uczniów wymagali niemało, nie
stosując przy promocji "taryfy ulgowej". Różne drogi
wykorzystywano, aby zachęcić młodzież do ambitnego i poważnego
potraktowania obowiązków uczniowskich. Temu celowi służyły
m.in. "Księga Sławy", upamiętniającej nazwiska prymusów i
"Czarna Księga", w której uwieczniono uczniów ukaranych
za...wybryki. Dziś, na szczęście, takich sposobów się nie
praktykuje... W latach 1819- 1830 rektorem Szkoły był Kajetan
Morykoni- założyciel Towarzystwa Naukowego, którego
kontynuacją jest dziś Towarzystwo Naukowe Płockie. Do
współpracy z nim zachęcał rektor swoich wychowanków. W 1820r.
założył Morykoni Towarzystwo Miłosierdzia Szkolnego, które
gromadziło fundusze na zapomogi , dla najbardziej
potrzebujących pomocy uczniów.
|
"Dom szkolny służy za przybytek mądrości i
cnoty, i tu ma wzrastać, wykwitać i dojrzewać
pociecha rodzin, podpora ludzkości, nadzieja
przyszłych pokoleń- młodzież nasza". Kajetan
Morykoni, 1820r. |
Świetną działalność Szkoły przerwało powstanie
listopadowe, do którego przystąpili uczniowie starszych klas.
1837 - 1914 Gimnazjum Gubernialne.
Po
upadku powstania Szkoła Płocka rozpoczęła następny etap w swym
rozwoju, jako Gimnazjum Gubernialne (Rządowe), od 1839/40r.
podległe Ministerstwu Oświaty w Petersburgu. Szkoła miała pięć
klas niższych i trzy wyższe typu filologicznego i
technicznego. Językiem wykładowym był język polski. W Guberni
Płockiej była to jedyna szkoła posiadająca prawo wydawania
świadectw maturalnych, stąd można powiedzieć, że uczył się w
niej "kwiat" młodzieży z całej Guberni. Z czasem wprowadzono
roczne opłaty szkolne. Drobiazgowe przepisy regulowały życie w
szkole i poza nią. Młodzież poddano nadzorowi policyjnemu.
Bardzo szybko rozpoczął się ostry kurs rusyfikacyjny. Ustawą z
1872r. usunięto język polski ze szkół. W 1874r. wprowadzono
nauczanie języka polskiego, ale wykładano go po rosyjsku...
Obowiązkowe były mundurki z ciemnozielonego sukna z
granatowym, później czarnym, kołnierzykiem oraz ciemnozielone
czapki. Uczniowie protestowali przeciwko rusyfikacji, żądając
przywrócenia wykładowego języka polskiego. Organizowali koła
patriotyczne, gromadzili polskie książki. W powstaniu
styczniowym brało udział wielu uczniów. Zostali skazani na
śmierć... Nienawiść do zaborcy, bunt przeciw wynarodowieniu
doprowadziły do strajku w 1905r. Młodzież zaczęła uliczną
manifestację antyrządową. Szkołę zamknięto, a 175 uczniów
wydalono. Zajęcia wznowiono w 1906r., ale tylko część uczniów
mogła wrócić w jej mury...
1914 - 1939 Gimnazjum Polskie.
W maju
1915r. zasłużeni nauczyciele płoccy zaczęli dążyć do
odrodzenia gimnazjum w gmachu byłej Szkoły Gubernialnej.
Niemieckie władze okupacyjne wyraziły zgodę i we wrześniu
przywrócono pięć klas gimnazjalnych i jedną wstępną. Ważnym
wydarzeniem w tym okresie dziejów Szkoły było jej
upaństwowienie i nadanie jej imienia Marszałka Sejmu
Czteroletniego Stanisława Małachowskiego. Nastąpiło to na
mocy aktu wydanego 20 września 1921r. Rada miasta
Płocka uchwaliła też przemianowanie dawnej ulicy Gimnazjalnej
na ulicę Małachowskiego. Uczniowie Szkoły byli kształceni w
imię pięknych zasad postępu i patriotyzmu, których uosobieniem
była postać Patrona.
Nauczyciele i uczniowie "Małachowianki 1928 - 1938.
Młodzież ówczesnej Małachowianki pogłębiała swą
wiedzę i rozwijała zdolności, biorąc aktywny udział w pracy
licznych kółek zainteresowań. Dziś na pewno możemy być
dumni, że w murach Małachowianki zdobywali wówczas wiedzę
zasłużeni dla rozwoju nauki polskiej, późniejsi profesorowie
Uniwersytetu Warszawskiego: prof. dr Jan Zygmunt Jakubowski,
wybitny historyk literatury polskiej, prof. dr Jerzy Pniewski,
dyrektor Instytutu Fizyki Doświadczalnej UW, członek PAN oraz
prof. dr Maciej Żurowski, romanista, tłumacz, autor licznych
opracowań edytorskich i studiów z literatury francuskiej
XVIII- XX w. My, Małachowiacy nie możemy też pozostać obojętni
wobec poezji Stafana Gołębiowskiego, który liczne strofy
poświęcił naszej Szkole, która jak nikt umie:
|
"być starą i zarazem młodą, poważną i
wesołą, podnosić głos i pochylać czoło, patrzeć górą
i płynąć nurtem Wisły..." Fragment wiersza
"Zawołanie". |
Wybuch
II wojny światowej przerwał pracę Szkoły. Gmachy zajęli
okupanci, przeznaczając je na cele wojskowe...Rozpoczęto
wyniszczanie polskiej inteligencji, zginęło wielu uczniów,
pedagogów- ich nazwiska umieszczone są na pamiątkowej tablicy
w holu.
1939 - 1945 Okres okupacji hitlerowskiej.
Małachowianka podzieliła los wielu innych szkół na
terenach wcielonych siłą do Rzeszy. Zaczęła służyć Niemcom za
koszary SS, następnie, po ich napaści na Związek Radziecki,
pełniła funkcję szpitala wojskowego. Jej przeznaczenie
oświatowe zostało stłumione. Tak było do 21 stycznia
1945r...
Najnowsze dzieje Szkoły.
Rozpoczyna je dzień wyzwolenia miasta spod okupacji
faszystowskiej 21.I. 1945r. 17 lutego, to data
pierwszego posiedzenia Rady Pedagogicznej, a od 19 lutego
Szkoła znów zaczyna tętnić życiem! Przez dwa miesiące była
jedyną szkołą średnią w mieście, przyjmowała kandydatów z
udokumentowanym opanowaniem programu poprzedniej klasy - w tym
także dziewczęta. W ten sposób przez wieki męska, stała się
koedukacyjną!
Dziedziniec i XX-wieczne skrzydło przed
przebudową w 2000 roku
Od 14
kwietnia w osiemnastu klasach Małachowianki uczyło się 535
dziewcząt i chłopców, a grono pedagogiczne liczyło 25 osób. Od
czerwca zaczął działać niewielki internat, stołówka. Szkoła
posiadała też świetlicę, która "przyciągała" ówczesną młodzież
zainstalowanym tam radioodbiornikiem, prasą oraz grami
świetlicowymi. Takie były początki opiekuńczej funkcji
Szkoły... Od września 1948r. Szkoła działa jako Liceum
Ogólnokształcące im. Marszałka Stanisława Małachowskiego. Swą
działalność rozpoczęły organizacje młodzieżowe: drużyna
harcerska po opieką prof. Jerzego Szymczewskiego, Samorząd
Szkolny (Gmina Szkolna), Liga Morska, Polski Czerwony Krzyż,
Szkolne Koło Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego. Organizacje
te nadal cieszą się uznaniem i zaufaniem płockich
Małachowiaków. Formy pracy były i są zróżnicowane: wieczorki
klasowe, zabawy szkolne, wycieczki, praca na rzecz Szkoły,
miasta, opieka nad Muzeum Szkoły, wspólne wyprawy
krajoznawcze, obozy, zielone szkoły. Liceum im. Stanisława
Małachowskiego, będące pięknym i żywym pomnikiem tysiącletniej
kultury Polski i Płocka, jest obarczone ogromną
odpowiedzialnością za przygotowanie nas, Małachowiaków, do
matury i na studia wyższe, ale też do samodzielnego życia w
społeczeństwie i ze społeczeństwem.... W ciągu minionych 50 lat
z murów Małachowianki wyszło ponad 7300 absolwentów, wg
posiadanych informacji, około 80% ukończyło studia wyższe.
Aktualnie jest nas około 1000 licealistów. W roku 1964 powrócono do
tradycji medali KEN. Najlepsi, spośród maturzystów, są
honorowani szkolnymi medalami " Diligentiae".
Medal "Diligentiae" (awers i rewers).
Szkoła
wciąż tętni życiem, nie żyje w próżni. W sprawach dotyczących
jej życia chętnie uczestniczy Rada Rodziców i utworzony w
1958r. Komitet Wychowanków przekształcony w Towarzystwo
Małachowiaków. W 1993r., 17 marca, Liceum przystąpiło do Towarzystwa
Szkół Twórczych. Z każdym dniem umożliwia to szerszą wymianę
doświadczeń nauczycieli z ich kolegami z innych szkół w kraju,
uczestnictwo nauczycieli i nas, uczniów, w konferencjach
programowo- metodycznych. Dzięki przynależności do
Towarzystwa, Szkoła nawiązała kontakty z Fundacją im. Stefana
Batorego, na bieżąco jest informowana o aktualnych
inicjatywach w oświacie.
Dziedziniec po przebudowie w latach 2000-2001
Na
przełomie XX i XXI wieku Małachowianka przeszła serię
remontów. W latach 1994-1995 zostało nadbudowane XX-wieczne
skrzydło liceum. W nowych pomieszczeniach znalazły się
pracownie komputerowe, sale lekcyjne oraz gabinet
dentystyczny. W 2001 roku zakończyła się rozbudowa skrzydła od
ul. Teatralnej. W nowym budynku znajduje się nowe (obecnie
główne) wejście do szkoły, szatnia, dwie sale gimnastyczne,
siłownia, świetlica wraz ze sklepikiem oraz pomieszczenia dla
nauczycieli WF i pielęgniarki. Nowe skrzydło jest
przystosowane dla osób niepełnosprawnych (przy wejściu do
budynu znajduje się podnośnik platformowy, dostępność
wszystkich pięter zapewnia wewnętrzna winda). Trzeba
przyznać, że Małachowiacy znajdują się pod szczególną opieką.
Przed każdym pierwszakiem drzwi do Liceum są otwarte. Szkoła
daje ogromne możliwości rozwoju zainteresowań i pasji, przez
wybór klasy o odpowiednim profilu. Te zaś są na tyle
zróżnicowane, że każdy może znaleźć coś dla siebie.
Bibliografia: Teresa Nych, "Zarys dziejów
najstarszej Szkoły Płockiej". TNP, "Dziesięć wieków
Płocka". |
|
|
Historia - za datę powstania
Małachowianki przyjmuje się rok 1180. Powstała wtedy
szkoła przy Kolegiacie św. Michała.
Muzeum - Małachowianka należy do
elitarnego grona szkół posiadających własne
muzeum.
Stanisław Małachowski jest
naszym patronem od 1921 roku.
Na szczycie wieży znajduje się
obserwatorium astronomiczne.
| |